Tuesday, July 15, 2008

A MATTER OF MINDSET

Salam Sejahtera.
Di atas ialah satu diagram mudah, yang menunjukkan perbezaan antara dua (2) jenis Pengurus. Sebenarnya, ia sesuai untuk sesiapa sahaja.

Satu jenis yang membawa banyak manfaat untuk syarikat, kumpulan dan komuniti. Dia berkembang maju serta orang bawahan dan ikutannya juga mendapat tempias kebaikan yang cukup banyak.


Satu lagi jenis yang tidak banyak membawa manfaat untuk sesiapapun walaupun untuk dirinya sendiri. Banyak sangat soalan, buruk sangka, lokek, bimbang dan terlalu berjaga-jaga.


Lihat attachment, baca dan fahamkan. Kemudian tanya diri kita, kita berada disebelah mana. Kalau mindset kita dalam bahagian yang elok, kita teruskanlah sebab diri kita membawa manfaat kepada diri-sendiri dan kepada ramai orang. Banyak pahalanya tu ... dan rezeki pun bertambah-tambah. Ramai orang mendoakan kita supaya panjang umur dari yang suka kita mati cepat.


Kalau belum lagi, kita harus usaha untuk berubah. Siapapun boleh berubah, tak kira umur, bangsa, pangkat, harta, kerja, niaga dan kat mana. Semasa di dalam proses perubahan sekalipun, kita dah boleh nampak sendiri bagaimana rezeki kita semakin terbentang luas.


Nasihat Rasulullah SAW :

Orang yang beruntung, menjadikan esoknya lebih baik dari hari ini.

Orang yang malang pula, esoknya lebih buruk dari hari ini.

Dengan mindset yang betul, kita boleh jadikan esok lebih baik dari hari ini.

Wassalam.



No comments: